Hjem

fredag 29. mars 2013

Elte og knafritt brød




Min familie og jeg har i lengre tid fått servert det beste brødet av alle av min mor når vi har vært å besøkt mine foreldre. Min mor steker dette brødet i en Römertopf. 
Nå tenkte jeg at det er min tur til å forsøke å bake dette utrolig gode brødet, men da jeg ikke har noe Römertopf brukte jeg en høy ildfast form med lokk.

Det utrolig geniale med dette brødet, er at man trenger hverken å elte det, eller kna det etterpå :-)

Oppkriften er som følger:
Ingredienser:
300 g hvetemel
125
g speltmel / eller annet grovt mel
3,5
dl vann
2
ts salt
0,5
ts gjær (tørrgjær)
 
Fremgangsmåte: 
Rør raskt sammen mel, vann, salt og gjær i en stor bolle. Når melet er fuktig blir dette en veldig fuktig deig.
La denne stå tildekket (med plast eller kjøkkenhåndle) på kjøkkenbenken (uten trekk) i 12-24 timer.
Ha godt med mel, hvetemel eller rugmel, på benken. Ha deigen på melet. Brett den inn fra sidene og la deigen hvile mens du skrur på ovnen.

Ovnen skal varmes til 240 grader. Brødet skal steks i en gryte (eller romertopf) som har lokk og som tåler høy varme. Sett gryten inn mens ovnen er kald.

Når ovnen er varm, ta ut gryten (det er veldig varmt!), ha i deigen, og sett på lokk før har gryten tilbake i ovnen. La det steke i 30 minutter. Ta av lokket og stek i ca 10-15 minutter til. Brødet skal ha en brun, gyllen skorpe.

Oppskriften kan dobles. 

Jeg kan med glede fortelle at de aller aller fleste klarer å bake dette brødet :-) Første forsøk var vellykket og jeg kommer garantert til å bake dette brødet flere ganger. Tenk så supert og kunne servere familien eller venner nystekt brød til frokost, lunsj eller kvelds..

Ønsker deg en flott påske!

Enjoy :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar