Hjem

søndag 24. november 2013

Boller og kanelsnurrer

 
Gjærbakst
 



Gjærbakst er utrolig godt, men ikke min sterkeste side når det kommer til baking.

Jeg fikk for mange år siden en oppskrift på gjærbakst som jeg stort sett får til. Dette blir luftige boller og annet godt jeg lager. Denne gangen ble det boller og kanelsnurrer.

Oppskriften holder til 30-40 stk.

7 dl lunken melk
100 gr. gjær
200 gr. smør
mye kardemomme
180 gr. sukker
2 egg
1.5 kg hvetemel (1500 gr.)

Rør ut gjæren med sukker. Smelt smør og varm melken. Jeg heller smør og melkeblandingen over gjær og sukker blandingen. Tilsetter så mesteparten av hvetemelet og så mye kardemomme jeg vil ha, kjører dette i kjøkkenmaskinen. Tilsett ett og ett egg av gangen mens kjøkkenmaskinen går. Tilsett mel til massen slipper kanten på bollen. Lar så kjøkkenmaskina gå i en 10 min tid.

Sett deigen til heving i ca 1 time. Trill ut boller, skoleboller, kanelsnurrer, horn eller hva som måtte ønskes. Etterheves i ca 30 min. Pensle med melk eller sammen pisket egg.

Stekes ved 225 grader i ca 10-12 minutter. Dette kan variere fra ovn til ovn, så se an under steking.



Vææældig gode å spise når det har fått avkjølt seg litt :-)





Enjoy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar