Hjem

søndag 11. desember 2011

Himmelske karameller

I flere år har jeg prøvd å lage karameller til jul, men har aldri fått det ordentlig til.. helt til i dag!
Dette tror jeg må være den desidert enkleste oppskriften jeg har vært borti, og det blir supergode karameller som smaker som smørbukk :)


Til disse trenger du:
1 dl Søt kondensert melk
1 dl Brunt sukker
1 dl Hvitt sukker
100 gr Smør
1 dl Sirup

Jeg har brukt dobbel oppskrift til min ladning med karameller.
1 dl sukker

1 dl brunt sukker

1 dl lys sirup

1 dl søt kondensert melk

100 gr smør
Ha alle ingrediensene oppi en gryte/kjele og sett på varmen
La alt smelte og rør med jevne mellomrom
Her har det kokt ca 5 min

Etter 8 min er den ferdig, nå kan du ta kjelen av plata.

Smør formen og hell karamellmassen oppi. Sett kaldt.

Når karamell massen er kald, ruten du den opp
Ha karamellene oppi en boks og sett kaldt.

Du kan også pakke inn karameller i celofan kremmerhus å gi bort til venner og familie til jul :)

Nyt og kose dere :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har prøvd å lage karameller i to år nå (til jul) og får heller ikke til. Smaken blir upåklagelig, men de blir så klissete. Må pakke inn en og en karamell og selv da sitter de fast i papiret. Hvordan var disse? De så jo kjempegode ut!

    (Kjempefint om du svarer på bloggen min, så er jeg sikker på at jeg får med meg svaret:))

    SvarSlett
  2. Disse blir litt klissete, men det har ikke vært værre enn at det er ok. Oppbevarer dem i kjøleskapet, og opplever at de kan være mer klissete enn ønsket frem til de får romtemeratur, etter det blir de som myke smørbukk karameller. Uansett så anbefaler jeg deg å prøve å lage for de smaker bare himmelsk :)

    Lykke til :)

    SvarSlett